maandag 20 juni 2011

Zomertaart

Een zomertaart gemaakt voor de vrouwen van de tuinclub die vanmiddag op bezoek kwamen.

Ik houd niet van valse bescheidenheid:
een lust voor het oog en de smaak was prima!!!!!!

Natuurlijk gun ik iedereen zo'n toptaart,
dus hier komt het recept.

Nodig voor de taartbodem
250 gram bloem
125 gram boter of margarine
snufje zout
1 eierdooier
2 eetlepels water
75 gram witte basterdsuiker
springvorm van 24 cm
bakpapier
droge erwten of bonen

Kneed een deeg van alle ingrediënten en leg het een half uur in een plastic diepvrieszakje in de koelkast.
Rol er dan een worst van en snijd die in plakken van ½ cm

Bekleed de taartvorm met bakpapier en leg de plakken deeg er op.

Druk alles met je vingers plat en verspreid het deeg over de bakvorm.
Vergeet de rand van de taart niet.

Bak de vorm eerst 20 minuten op 200 graden blind met een bakvulling van droge erwten of bonen op een stuk bakpapier.

Na 20 minuten de bakvulling met bakpapier verwijderen en de taartbodem nog 10 minuten verder bakken.
Totaal is dat dus een ½ uur op 200 graden.

De vulling
Ik heb de bodem bedekt met een laag pompoen-goudreinetjam.
Lekker fris.
Daar heb ik er besjes, halve druiven, aardbeien en bramen overheen gestrooid.
Maar dat kunnen net zo goed blauwe bessen, kruisbessen of andere vruchten zijn.
Klaar was Pee.

Ik kan er niet genoeg van krijgen.
Zo mooi, al die zomerkleuren.....






5 opmerkingen:

Lammy zei

Wat was tie lekker !!!!

Annemarie zei

Wauw wat een plaatje!!!!!
Ga ik ook maken!

Apestutsje zei

Bedankt voor het recept. Ik ga het proberen binnenkort.

Wilma zei

Een prachtig plaatje, Pee!!!!!

Lutsch zei

Hoi Beppe Peetje.
Jammer dat ik niet bij de tuinclub ben, de zelfgemaakte fruittaart smaakt vast overheerlijk!!!
Leuke foto's van je lytsbern, het is iedere keer weer een verrassingwat voor leuks je weer voor ons hebt. Ik ben met dit slechte weer aan het breien. Oant moarn op Amelan. ik haw moai waar besteld.