dinsdag 14 juni 2011

Zevenblad

Zevenblad
Kun je een plant haten?
Misschien.
Wat mij betreft scheelt het niet veel.
Het 7blad is mijn AllergrootsteTuinvijand.
Momenteel bloeit hij.
De irritante graftak.
Ik wil hem trouwens nog niet eens op mijn graf hebben!!!!!
Al bloeiend hoopt hij dat we hem voor fluitekruid aanzien en hem laten staan.
Mooi niet.
Dit issem in ons grasveld.
Dat grasveld was eerst een border vol bloemen.
En elk jaar werd het in de loop van de zomer een border vol zevenblad.
Ik kon de strijd niet winnen.
 Maar nu zijn alle bloemen weggehaald.
Er is gras ingezaaid.  
Natuurlijk probeert ie het weer.
Ik maai 2 keer per week.
 Deze keer zal IK zegevieren.
Onder de rode pijl ligt nog een stenen pad.
 Dat ben ik nu aan het weghalen.
Helemaal links, tegen de oostmuur....
staat een splinternieuw bankje.
Daar ga ik binnenkort 's ochtends zitten, met de neus in de zon en het zicht op een 7bladloos grasveld.
Uiteraard bezit onze tuin ook een aantal fraaie plekjes en dat is maar goed ook.
Want komende maandag komt hier de TUINCLUB op bezoek.
Dan wil je als gastvrouw niet voortdurend voor schut staan.
Dat zal ook niet gebeuren,
 want:
Wie heeft er in zijn tuin een eigen, idyllisch KAMPEERVELDJE?
Wij.
Wie heeft er een levensechte KLIMBOOM en meerdere, spannende sluippaadjes?
Wij.
En.........onze allernieuwste aanwinst is dit mooie, sterke bankje.
Daar kunnen met gemak 2 stevige dames op zitten.
Gekocht bij DE KLAMP
waar ze nog veel meer fijne houten spullen maken.

Eukalipje houdt vanaf daar het 7blad nauwlettend in de gaten.
Of dat iets gaat opleveren moet ik nog maar afwachten.


PS
Eukalipje walgt van 7blad.
Goed zo!


9 opmerkingen:

Anoniem zei

Aggut nou toch, Peee... ik lees zoveel goeds over die graftak:
Zevenblad bevat vitamine C, provitamine A en kalium, calcium, magnesium, kiezelzuur. Zevenblad is eetbaar, de bladeren kunnen bereid worden als spinazie. Gedroogd smaakt ze naar peterselie.
In de volksgeneeskunde gebruikte men zevenblad bij de behandeling van jicht en reuma. De naam (podagra) verwijst daar ook naar. Omslagen van gekneusde bladeren van zevenblad werken pijnstillend op pijnlijke gewrichten.

Trui

Klaartje zei

Hey die Petra,
Ja ik ken die vervelende graftak ook. Mijn uitroeimethode werkt als volgt: Tuingeraniums en wederik met hem laten concurreren. Dan hoef je er zelf lekker niets aan te doen, de andere plantjes winnen het met gemak van die zevenbladige graftak! ;-)
Wist je dat de Drenten 7 blad ook wel hanepoot noemen?
Ik moet nog aan de slag voor maandag... Weet niet of het gaat lukken. Dan maar voor schut! Dikke zoen!

B Peetje zei

Ja Klaartje, in het Fryske wordt hij ook hoannepoat genoemd.
Was het maar een hanepoot, dan legde ik hem op de barbekjoe en mocht J hem afkluiven.

lammy zei

Hoi Peetje,
De "tuin dames"komen ook bij mij en ik heb daarom besloten het zevenblad tot bodembedekker te promoveren, dus bij mij mag (moet) het nog een maandje blijven .
De bloemen doen het trouwens erg goed in een veldboeket en staan veel langer dan fluitenkruid.

Peee zei

Houd je mond, Trui!!!!!!!!
Nou ja, als jij toch zo nodig voor die graftak op wilt komen, er zijn er MEER!!!!!!

Kijk maar even hier:
http://sasart.web-log.nl/sasart/recepten/

B Peetje zei

Lieve Lammy, je doet goed je best, maar een 7bladpromotiepraatje is niet aan mij besteed. Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Anoniem zei

Weet je wel dat je van zevenblad heerlijke pesto kunt maken? Dan doet ie nog wat nuttigs!!!
Zie het recept bij www.streeketers.nl.
Groetjes, Alice.

Apestutsje zei

Wat weer een mooi verhaal. Moge het GOED aflopen. Houd ons op de hoogte, svp!

Joop zei

Het heeft inmiddels flink geregend. Let op je zevenblad!
Voordat je het weet zijn ze weer met velen!