zondag 2 oktober 2011

Nazomerverleiding

Zo hangen ze momenteel aan de struik.
De bessen van de gele kornoelje, oftewel de Cornus mas.

Dit issum van dicht bij.
Zo'n kornoeljebes.
Ziet er aantrekkelijk uit.
Je kunt er dan ook lekkere jam van maken.
Maar dat is een klerewerk.
Heb ik jaren geleden al ondervonden.
Er zit namelijk een enorme pit in.
In verhouding veel te groot.
Eigenlijk is het gewoon een kalekakbes.
Die pitten kreeg ik er na diverse vergeefse pogingen tenslotte uit met de roerzeef.
Dan moest ik wel van te voren de bessen een poosje verwarmen, zodat ze optimaal zacht waren.
De roerzeef smeekte erom  elke 5 minuten te worden schoongemaakt.
Dan zaten de  pitten er tegenelkaar aangeplakt, platgedrukt en helemaal  klem in.
Echt een klusje  waarbij ik me afvroeg: wat ben ik eigenlijk aan het doen? Waarom? Voor wie?
Ik besloot er gewoon mee te stoppen.
Een hele opluchting, zo'n besluit.
Maar.
Dit zag ik de afgelopen week onder de kornoeljestruik die er inmiddels uitziet als een boom.
Dikke, zachte kornoeljebessen in het gras.

Dikke, zachte kornoeljebessen in het mos......

Nog meer dikke, zachte kornoeljebessen op het dak van het schuurtje.

Waar kwam dat tenslotte op neer?
Nu liggen ze in de vriezer......

Nog even een lesje tot slot:
Zo bloeit deze kornoelje in maart.

In mei 2012 sta ik er weer mee op de Groei & Bloeimarkt in Beetsterzwaag en Heerenveen.
Met de jam dan.






6 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik probeer een reactie te plaatsen maar het wil niet lukken. Nu heb ik op VOORBEELD geklikt. Mijn vraag is: heb je een olijvenontpitter geprobeerd?
Groet van Tanja.

Wendelien zei

Ik heb ook wel eens jam van Kornoelje gemaakt. Heel veel werk.Ik ben er mee gestopt. Doe je er ook appel bij?

Jolande zei

Hoera!!!! We kunnen weer reageren!
Wil je tzt eens vertellen hoe je de koernoeljejam maakt?
Groet van Jolande

BLOGbeheerder Petra de Jong zei

Dit schijnt een bekend probleem te zijn ....de oplossing maakt alles wel weer een beetje anders, maar het werkt!

Klaartje zei

Hoi Pee,
Wat denk ik ook lekker is.... Een drankje: 500 gram vruchten op jenever of brandewijn, 150-200 gram suiker erbij. In een grote weckpot doen (te koop bij Blokker) En dan 3 maanden geduld hebben... Zeven en in flesjes doen en dan lekker genieten tijdens de kerst of oud en nieuw. Of wanneer je maar wilt! Hik.

BLOGbeheerder Petra de Jong zei

Klaartje, dankjwel voor de TIP !!!!
Lijkt me heerlijk.