zaterdag 15 oktober 2011

Eenzame Roek

Dit was mijn uitzicht, afgelopen woensdag, toen ik op het bankje van  bushalte Dwarshaspel zat te wachten op lijn 85 naar Groningen, waar ik mijn oudste twee beppesizzerkes van school zou halen.
Ik was in een sportieve bui uit bed gekomen en had daarom besloten naar de bushalte te lopen.
Anders fiets ik meestal. Het liefst word ik natuurlijk  door pake per auto gebracht, maar die was afwezig deze dag.
Ik had een rugzak op mijn rug vol kastanjes en eikels, een nijptang een ijzerkniptang, twee scharen (in het huis van mijn dochter kan ik namelijk nooit iets vinden op het gebied van gereedschap ) ijzerdraad , bisonkit en nog wat spullen om na schooltijd lekker met de kinders te kunnen gaan nifeljen.
Een zware rugzak dus en omdat het een flink eindje  lopen is, vertrok ik op tijd.
Ik was een half uur te vroeg bij de bushalte.
Gelukkig scheen de zon en had ik een mooi uitzicht.
Want in één van de bomen tegenover mij zat een grote vogel.
Ik had alle tijd hem/haar nauwlettend te observeren.
 Het was een ROEK!!!!!
Dit zijn twee roeken.
Van internet.
Daar las ik het volgende over hun gedrag:
"Roeken leven in kolonies. In nesten die dicht bij elkaar in een aantal boomtoppen worden gebouwd.
Deze kolonies kunnen heel groot worden.
Op de bodem verplaatst de roek zich met plechtige passen of met sprongetjes, in de lucht met krachtige vleugelslag en vrij lange glijmomenten. In het voorjaar ziet men vaak spelvluchten en luchtacrobatiek. (!)
Spelletjes met groepsgenoten worden geregeld gezien, zoals dingen laten vallen en opvangen of samen op een tak zitten schommelen.
Roeken zijn net als kraaiachtigen uitgesproken nieuwsgierig en kunnen in volières makkelijk kunstjes leren."

Dit roekje zat daar maar wat.
Niks kunstjes of gezellige spelletjes.
Nergens broers en zussen om mee te schommelen.
Zou het een verdwaalde roek zijn?
Of was hij verstoten door zijn familie?
Daarover piekerend stapte ik in lijn 85.
Nu denk ik nog wel eens aan hem.
Op dit moment is het 23.27 uur. 
Buiten is het koud en donker................












3 opmerkingen:

Anoniem zei

Tegen familie is eenzaamheid soms de beste remedie.

Trui

Anoniem zei

Het was deze week volle maan, dus niet pikkedonker.......Hillie.

Ria zei

Wie weet is hij je gevolgd. En begint een nieuwe kolonie in jullie lindeboom....