zondag 23 oktober 2011

Spinnen

Ze zijn weer lekker bezig, de spinnen.
Overal om huis word ik er mee geconfronteerd...
Hier zit er één op een veldje paddestoelen.
Dat veldje stond er trouwens gisteren nog niet......

Hier hangt een kruisspin boven een groepje onschuldige kabouters,waarvan de grootste 4 cm lang is...
Die spin is dus een flinkerd. 

Ook dit is spinnenwerk, een paar ochtenden geleden...

en dit lijkt op een groepsactiviteit...... woensdag op de hei

Dit is de zebraspin.
Een springspin.
Sterk uitvergroot
Daar heb ik zopas het volgende over gelezen.
"De springspinnen maken geen web, maar sluipen op hun prooi af en bespringen die dan. Vaak van behoorlijke afstand.
Voordat ze springen, maken ze eerst een veiligheidsdraad vast aan de ondergrond waar ze op zitten. Zo kunnen ze altijd terugkeren naar de plaats van vertrek.
De zebraspin komt in de vrije natuur vooral voor op bomen, maar bevindt zich nog liever in de menselijke omgeving, op vensterbanken en muren.
Het is een klein, parmantig baasje. Als je het diertje benadert zal het grote ogen op jou gericht houden om er achter te komen wat je gaat doen."
Wel ...
Zo'n gezellige springspin woont momenteel in onze slaapkamer.
Vanmiddag heb ik nog geprobeerd hem te vangen, maar hij rende naar het plafond.
Daar zit hij nu nog, dat parmantige baasje.
Waarschijnlijk is hij aan het dubben hoe hij mij/ons  vannacht zal besluipen en bespringen.
Dat wordt een spannende nacht.

11 opmerkingen:

Anoniem zei

Zet Guus Meeuwes op:

Het is een nacht, die je normaal alleen in films ziet
Het is een nacht, die wordt bezongen in het mooiste lied
Het is een nacht waarvan ik dacht dat ik hem nooit beleven zou
Maar vannacht beleef ik hem met jou

Trui

Willem zei

Kun je hem niet vangen met een vlindernetje aan een lange stok???

Apestutsje zei

Ik zal aan je denken.....

BLOGbeheerder Petra de Jong zei

Pak de stofzuiger!!!!!! Die kan je redden.

BLOGbeheerder Petra de Jong zei

Hè??????
Wat is dat hierboven nu weer voor iets raars????

Froukje zei

Dat was ik. Met die stofzuiger!
Wel meteen buiten de zak legen. Het liefst bij een boom.

Aukje zei

Wil je hem ruilen? Tegen een muis, rat of marter, of allemaal tegelijk?

BLOGbeheerder Petra de Jong zei

Aukje, neen! Ik houd mijn spin. Veels te interessant!Muizen en ratten heb ik trouwens wel.

Akke zei

En.......Peetje,hoe was het vannacht, leef je nog?

BLOGbeheerder Petra de Jong zei

Akke,hij slaapt nog. De springspin.

Marijke zei

Geweldig verhaal.Ik griezel van spinnen. Moet er niet aan denken, zo'n engerd in mijn slaapkamer!