vrijdag 10 december 2010

Polswarmers


Voor het eerst zag ik ze bij mijn buurvouw Aukje: polswarmers.
Ik kreeg van haar het patroon.
Later kwam ik ze ook tegen in een wolwinkel.
50 gram wol zou voldoende zijn voor een duo.
Ik kocht een bol wol van het merk NORO.
Bijna 10 euro maar dan heb je schitterend materiaal.
De polswarmers die ik daarvan breide, schonk ik dochter Afke.
Toen had ik de smaak te pakken.
Met goedkopere sokkenwol plus een draadje breikatoen daar aan toegevoegd produceerde ik nog een setje voor dochter Nynke, voor mezelf....ja, voor wie niet? Breien is voor mij een soort van mediteren. Behalve als het te moeilijk is, dan wordt het stressen, maar dat komt gelukkig zelden voor. Ik weet zo langzamerhand wel wat ik kan. En niet kan.

Polswarmers zijn heel nuttig

  • Als je een winterjas hebt met te wijde mouwen
  • Of te korte mouwen






  • Als je handschoenen wel mooi, maar eigenlijk te kort zijn.
  • Of gewoon: als je van wat versiering houdt.





PATROON
Nodig voor 2 polswarmers: 50 gram sokken wol en een bolletje katoen.
Vier breinaalden zonder knop, nummer 4,5
Zet 33 steken op verdeeld over 3 pennen.
Brei tricotsteek tot je breiwerk minimaal 12 cm lang is.
Natuurlijk kun je de warmers zo lang maken als je zelf wilt.
Als je tevreden bent over de lengte, dan brei je 1 keer in de rondte (1 toer, heet dat) 2 steken in 1 steek.
Daarna heb je 66 steken op je pennen staan.
Brei nog een toer "gewoon".
Tot slot: een toer waarbij je in elke steek 3 steken breit.
Dan afkanten.
Klaar.
Dit laatste (blauwe tekst) heb ik bij twee paar polswarmers braaf gedaan zoals het er staat en toen had ik er genoeg van.
Vooral die toer, waarbij je van 1 steek 3 moet maken, daar werd ik helemaal gestoord van.
Het gepruts duurde me trouwens ook veel te lang.
In plaats daarvan:
Toen ik mijn polswarmer lang genoeg vond ben ik gaan afkanten.
Met alleen een katoenen draad in een leuke kleur en met haaknaald nummer 3 deed ik het volgende :
Een hele toer in elke steek 2 vasten haken.
Dan een gewone toer vasten haken.
Tenslotte: in elke vaste 3 vasten haken.
Klaar
Zie hier het resultaat:







Sokkenwol met rood katoen 







1 opmerking:

Nynke van der Hoek zei

Ze doen het, lekker warm! ;-)
Groetjes, Nynke