woensdag 8 december 2010

Onbreekbare kerstballen

Afgelopen week bij de Wibra voor 79 cent een zakje met 9 piepschuim kerstballen gekocht. Hoewel...piepschuim: van binnen zit er iets wattigs in.


Zo zien ze eruit in het kaal.
Grootte: ongeveer een tafeltennisballetje.
Met haaknaald nummer 2½ heb ik er een hoesje omheengehaakt.
Opzetten 4 lossen.
Daar een ring van maken en er 6 vasten in haken.
Afhankelijk van de grootte van de bal ga je af en toe meerderen.
Als je over de helft bent duw je de bal alvast in het hoesje en haak je op die manier verder.
Dat is een beetje lastig, maar zo wordt het wel keurig op maat!


Dit is het resultaat.
Uiteraard kun je ook kleurtjes gebruiken.


En het fijne van deze ballen is.........ze zijn bijna onkwetsbaar





Door dit succes raakte ik helemaal in de ballensfeer.
Ik had nog wat piepkleine balletjes (zonder hangertje eraan) ooit eens in een knutselwinkel gekocht.
Ook die heb ik aangekleed, maar nu met haaknaald nummer 2 en een iets dunner katoen.


Deze ballen zijn in allerlei maten verkrijgbaar.
Maar wat mij betreft lijden ze allemaal aan een ernstige afwijking:
ze hebben maar aan één kant een gat.
Wil je ze aan een draad rijgen dat moet je eerst met een saté pen of een flinke naald dwars door je balletje heensteken. En hoe groter de bal, hoe lastiger dat is.
Enfin, bij dit miniballetje ging het prima en ik heb onderaan een glazen kraal bevestigd voor het ijseffect!
Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen: