donderdag 9 december 2010

Groen en oranje = oranje

Een oranje pompoen is van binnen ook oranje.
Dat spreekt vanzelf, zou je zeggen....
Datzelfde geldt voor een sinaasappel en een mandarijn. 


De buitenkant zegt een heleboel over de binnenkant
Dacht ik. 
Hoe zit dat met een groene pompoen?

Die is van binnen groen.
MIs. 
Die is van binnen net zo knal-oranje als het stevige velletje van zijn tante.
Of nicht, of zus of oom.
Ik weet niet hoe dat zit bij deze familie.
Wat leren we hier weer van?
Juist.
Niet alles is wat het lijkt.  
Ik had een oranje pompoen gekocht. Gewoon vanwege de kleur.
Thuis lagen in de vensterbank nog 3 groene pompoenen uit eigen tuin. 
Wat moest ik er mee? Weer pompoensoep maken?
Liever niet.
Ik kocht een grote zak goudreinettten en een paar citroenen voor
POMPOEN-GOUDREINETJAM.

Snijd 1 kg pompoen (zonder schil en zonder pitten) in kleine stukjes.
Breng dit met een halve liter appelsap aan de kook.
Zet het gas op half.
Deksel op de pan.
Af en toe roeren.
Na een kwartiertje is de pompoen wel gaar.
Voeg nu 1 kg in dunne schijfjes gesneden, geschilde goudreinet toe met het sap van 2 uitgeperste citroenen.
Laat dit alles 5 minuten koken.
Controleer wel even of de appelstukjes zacht zijn.
Nu de juiste hoeveelheid geleisuiker erbij doen. 
Op het pak staat hoe je dat uit kunt rekenen.
Gebruik halfzoete geleisuiker, dan wordt de jam lekker fris! 
Breng alles roerend aan de kook.
Laat 2 minuten doorkoken en schenk dan de hete jam in potjes.

                                               



                                                


3 opmerkingen:

Dick en Marga de Bruijne zei

Lieve Pee,
wat ben je lekker bezig... helemaal leuk dit.
Ik ga morgen meteen over de ijzige fietspaden naar de markt om een pompoen te halen; bevroren is het ook vast lekker :-)
Liefs, M

Klaartje zei

Hoi Petra,
Leuk jouw blog! En wat een lekker receptje. Misschien ga ik hem ook wel gebruiken!!! Mag dat? Een beetje a la Klaartje natuurlijk.
Mmmm... Ik krijg al weer zin in de herfst. ;-)

BLOGbeheerder Petra de Jong zei

Natuurlijk mag dat.
Ik had ook nog een zak enigszins verschrompelde sinaasappels liggen.
Die heb ik geschild, in stukken gesneden, in de staafmixer grof gepureerd en er goudreinet aan toegevoegd plus een kop rode besjes uit de vriezer en het sap van 1 citroen.
Verhouding sinaasappels - goudreinet - besjes: 2:1:1
Dat wordt niet alleen lekkere, maar ook heel mooie jam!