zondag 27 maart 2011

Maarts Viooltje

Vandaag, 27 maart,
op de eerste dag van de ZOMERTIJD, 
heb ik in de tuin het allereerste Maarts viooltje ontdekt.
Op de composthoop nog wel!!!!!!
Tussen allerlei tuinafval stond ze mooi te wezen en lekker te ruiken.

De Viola odorata is namelijk het enige viooltje waar een lekker luchtje vanaf komt.
Bloemetjes van Maartse viooltjes worden wel in de keuken gebruikt.
Bijvoorbeeld om salades feestelijk op te kleuren en lekker te laten ruiken.
Ook worden de bloemetjes wel gekonfijt en gebruikt om gebak en taarten mee te versieren.
Maarts viooltje schijnt een aantal belangrijke medicinale eigenschappen te hebben. Het zou uitstekend helpen bij reuma en andere gewrichtsaandoeningen.
De plantjes bevatten een betrekkelijk hoog gehalte aan salicylzuur.
Daarom werd de plant vroeger gebruikt als een natuurlijke aspirine, geschikt om hoofdpijn en katers te bestrijden.
Bij drinkgelagen hingen de oude Grieken en Romeinen al uit voorzorg een krans met viooltjes om de nek.
Alexander de Grote, die de naam had een forse innemer te zijn, is regelmatig met zo´n krans viooltjes afgebeeld.

Weten we dat ook weer. 






5 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een geluksvogel ben jij, dat je altijd zulke mooie dingen ziet.....
Welmoed

Anna Bleker zei

Ha Petra, ik wou het je steeds al vertellen, maar het kwam er niet van: ik geniet heel erg van je blog.

Liza zei

Wij hebben ook altijd Maartse viooltjes in de tuin. Nu nog niet. Ik heb er nog nooit aan geroken. Bedankt voor de tip!

Koos zei

Ik lees net dat maartse viooltjes zich vaak verstoppen onder heggen en zo. Morgen ga ik eens om huis aan het speuren.

Aukje zei

Wat een wonder Pee!
Bij mij in de tuin bloeien de bosanemoontjes volop! Begonnen met 1 bloemetje, 4 jaar geleden, en nu al een miniveldje..