donderdag 28 juli 2011

IJs maken van eigen fruit.

IJs van rode bessen, zou me dat lukken??????
In de vriezer lagen nog bessen van vorig jaar.

Jam, sap, siroop, saus....NEE!!!!!
Ik wou IJS .
Even googelen en ja hoor!
Een mooi recept om ijs temaken ZONDER IJSMACHINE.
Spannend.

Nodig voor 6 personen
400 gram rode bessen
3 dl slagroom
180 gram witte basterdsuiker
2 eetlepels bessenjenever
2 eiwitten
60 gram poedersuiker
 1eetlepel citroensap

Breng de bessen met de basterdsuiker en de jenever aan de kook
Kook ze ongeveer 5 minuten

Pureer de bessen met een staafmixer
Wrijf de puree door een zeef. *)
Laat het mengsel in de koelkast afkoelen
Het kan ook gewoon buiten, als het daar 12 graden is, zoals afgelopen zondag en als je de tijd hebt......
Maar wanneer je HAAST hebt: zet de schaal dan een half uurtje in de vrieskist
 Af en toe even roeren
Klop de eiwitten in een schaal stijf en voeg beetje bij beetje de poedersuiker toe
Klop de slagroon dik en lobbig
Spatel de slagroom en het eiwit door de bessenpuree

Zo moet het worden

Doe het mengsel in bakjes en laat het in de diepvriezer 6 uren bevriezen.
En dan.........

YES!!!!!!
Gelukt!!!!!
En heel erg lekker!


*)Dat had ik dus niet gedaan.
Mijn 3 beppesizzerkes begonnen vol enthousiasme te smikkelen en na een paar hapjes fluisterden de twee oudsten dat ze beppes ijs toch niet zo lekker vonden:
er zaten stukjes in.
Dat had ik natuurlijk kunnen weten.

Enfin, ik ga het binnenkort ook eens proberen met ander fruit.




5 opmerkingen:

Alie zei

Een geweldig recept. Ik ga het proberen.

Ankie zei

Ziet er prachtig uit.Dank voor het recept.

Paulien zei

Kruisbessen bijvoorbeeld. Zou dat ook kunnen? Wij komen er nl in om!

Mieke zei

Wat een leuk recept, ga ik zeker proberen in dit bessenrijke jaar.
Heb je ook een recept voor bijbehorend warm zomerweer?

Beppe Peetje zei

Was dat laatste maar waar, Miek!!!!!