woensdag 19 januari 2011

Nep-vosje

Dit ontdekte ik een paar maanden geleden op Etsy.com.

Een sjaal. 
Eigenlijk een nep-vosje.
Ik wou er ook zo één.
Andere kleuren, een beetje andere snoet.
Haaknaalden en wat katoenresten opgezocht .
Dit is het geworden:
Deze is gemaakt voor een volwassen persoon.
Lengte van snor tot staartpunt is 1.80 meter, maar het kan natuurlijk korter.
Wat je maar wilt.


Begin met de kop. 
De sjaal hangt  mooier als  de kop wat zwaarder is dan de rest van het lijf.
Ik heb hem  twee keer gehaakt.
Een dubbele kop dus. 

Geen 'gewone' cirkel haken.
Dat deed ik eerst wel, maar al die cirkels om elkaar heen bezorgden het beestje een  lelijke snoet .
Ik ben opnieuw begonnen met het haken van 22 lossen.
Daarna heb ik steeds vasten gehaakt op en aan de onderkant van de lossen.  
Ik maakte in eerste instantie geen cirkel, maar een ovaal.

Omdat het toch een min of meer ronde kop moest worden, heb ik wat geëxperimenteerd met vasten, stokjes en dubbele stokjes. 

Het lijf is heel simpel te haken.
Ik vond het leuk om wat variatie aan te brengen in kleur en in steken, maar dat hoeft uiteraard helemaal niet.
Het geheel gaat wel meer op een echt vosje lijken als je vanaf het achterlijf tot het puntje van de staart gaat minderen.
Oren en poten maak je van vasten of stokjes.

Binnenkort ga ik er nog één maken voor de kleinkinderen.
Een varkentje lijkt me leuk. Of een vogel.
Of......nou ja, we zien wel.
Wordt ooit vervolgd.

1 opmerking:

Klaartje zei

hihi, hij is leuk geworden!!! Neem je hem morgen middag mee naar schilderen?