maandag 24 januari 2011

Ayttablomkes

 Ayttablomke is de Friese naam voor winterakoniet.
Het bloemetje is genoemd naar Aytta-state in Swichum.

Maar deze Ayttablomkes heb ik vandaag bij ons, onder het keukenraam ontdekt!!!!!!!

Ze zijn nog niet helemaal wakker, maar dat zal niet lang meer duren.
Hoera, op naar de lente!
De sneeuwklokjes staan hier ook al op springen. Ik houd ze goed in de gaten.
Op de kleigrond (en dat is niet waar ik woon) willen de winterakonieten welig tieren.
Bijvoorbeeld in de pastorietuin van het dorpje Nijland.
Dat ligt tussen Sneek en Bolsward.
Ga zelf binnenkort maar eens kijken.
Je gelooft je ogen niet.
Zo mooi.

foto: Martin Stevens


3 opmerkingen:

Klaartje zei

Wat geweldig dat jij deze prachtige stinze bloemen (want dat zijn het toch ook?) zelf bij je Stinze hebt staan! Je bent hiermee in een klap een rijk mens geworden!
Leuke naam in het fries ook!
We hebben hier nog geen bloemetjes, alleen nog maar kopjes die net boven de grond uitkomen...
Geduld ;-)

Unknown zei

Hoi Petra, wat leuk je blog! Ik kwam er op via je facebook. Op m'n kamer in Groningen komen de blauwe druifjes op en ook de narcis laat zich al zien. Je kunt de lente ook in huis halen natuurlijk als je geen tuin hebt zoals ik :)

Groetjes Manon

BLOGbeheerder Petra de Jong zei

Hoi Manon, je hebt helemaal gelijk!
Tip: bij AH nu 2 potjes stampvol Blauwe Druifjes voor de prijs van één!
Dat wil zeggen: in Leek. Hoe dat in STAD is, weet ik niet.......
Groetjes, Petra