woensdag 3 oktober 2012

Wâldbeantsjes

Wâldbeantjes!!!!!! Vijf pond uit eigen tuin! Hiep Hoi!


Van heel dichtbij.....
Het is gewoon een mooier en lekkerder zusje van de bruine boon.
            Zaaien, plukken, drogen en doppen.........
Je moet er wat voor over hebben.
En dan.......smullen.
Hier alvast een recept.

Wâlbeantsjesfantasie
Bron: Klaske Kalsbeek-de Vries

Benodigdheden:
500 gram wâldbeantsjes (20 uur voorweken)
250 gram magere spekblokjes
2 dikke uien
500 gram champignons
4 dikke augurken
een handvol zilveruitjes
voldoende margarine of boter
mosterd
****************************
Kook de beantsjes gaar.
Bak in een koekenpan de magere spekblokjes in een beetje margarine/boter.
Bak in een andere koekenpan de gesneden uien en champignons.
Snij de augurken in blokjes en de zilveruitjes in vieren.
Laat in een steelpan 50 gram margarine/boter smelten.

Verdeel de beantsjes over 4 borden. Op de beantjes doe je eerst de gebakken spekjes, daarna de gebakken uien en champignons en daarop komen de stukjes augurk en zilveruien.
Tenslotte kun je, indien nodig, er nog een lepeltje boterjus overheen doen.
De liefhebber kan er mosterd aan toevoegen.
EET SMAKELIJK!!!!!!

Wil je ze (nog) ook eens proeven?
Mail me (het liefst via mijn blog) en je doet automatisch mee aan Beppe Peetje’s - wâldbeantjes-eetloterij.
Wie weet zit je binnenkort gezellig met/bij ons aan de keukentafel!










7 opmerkingen:

Anoniem zei

Helaas, ik ben vegetarisch en wâldbeantsjes zonder spekjes?????
Dat lijkt me niks, eerlijk gezegd.
Groeten van Apestutsje.

Marie zei

IK woon helemaal in Gent!!!!
Zucht.....

Niesjen zei

"De vegetarische slager" verkoopt spekjes, kijk maar eens op hun site. Ik heb ze nog niet gehad dus weet niet hoe ze smaken.

dicky zei

Dan eet je toch gewoon om de spekjes heen, Apestutsje? Dat doe ik tenminste altijd. Ik ben namelijk oook geen liefhebster van vlees. Niet uit principe, maar gewoon omdat ik het niet lekker vind. Het lijkt me een heerlijk gerecht! Ik doe dus mee aan de eet-loterij!

BLOGbeheerder Petra de Jong zei

Maar..ik heb inmiddels ook een vegetatische variatie bedacht.

Zem zei

Wâldbeantjes, zo'n mooi oud ras. En ook nog lekkerder dan bruine bonen, hopelijk gaan meer mensen ze verbouwen.

Anoniem zei

Zou er graag een paar opgestuurd te krijgen, kan dat? Wil ze wel eens proberen en te gaan kweken, groet Michel Molenaar