zondag 28 oktober 2012

Tammekastanjekoek

Overal liggen ze. 
Nog steeds.
De tamme kastanjes.
Als ik er langs wandel word ik hebberig. 
Dus kom ik met een zakvol en zere vingers thuis. 
Dan staan ze eerst een weeklang ongepeld in een schaaltje op het aanrecht.


Toen de eerste begon te schimmelen ging ik ermee aan de slag. Tijdens De wereld draait door met een scherp mesje.

Toen twee dagen niks en daar kwam schoonzoon met minimannetje langs.  
Ik ben gul van aard: zij mochten de naakte kastanjes mee naar huis nemen. 

En vandaag ontving ik van hen een zalig stuk kastanjekoek!!!!
Goed geregeld, dacht ik zo.

Tot slot Het Recept

KASTANJEKOEK

150 gram gepelde, tamme kastanjes
300 gram bloem
1 ½ tl bakpoeder
4  tl honing
100 gram suiker
100 gram roomboter
2 el melk
2 eieren
100 gram rozijnen

De kastanjes pellen en in stukjes snijden
De eieren loskloppen
De rozijnen weken
De oven voorverwarmen op 180 graden 
Hete luchtoven op 140 graden
Roer bloem, bakpoeder en suiker goed doorelkaar
Verwarm boter, honing en melk in een pannetje tot de boter net is gesmolten. 
Doe nu de stukjes kastanje, de losgeklopte eieren, de rozijnen en het bloemmengsel erbij. 
Roer alles wederom goed doorelkaar. 
Giet het beslag in een ingevette bakvorm. 
Ongeveer 60 minuten bakken.......een half uurtje laten afkoelen en dan heb je dit bij de koffie!
Eet smakelijk!








7 opmerkingen:

lammy zei

dat lijkt me een heerlijke ,maar machtige koek. zal het volgende week zelf proberen. door de spruitjes is altijd lekker en weet je dat je er ook een hele lekkere vegetarische soep van kunt maken .
Wanneer je even niks om handen heb kun je ze ook pellen en invriezen dan blijven ze heel goed!!

Mieke W zei

Lijkt me heel lekker, probeer ze ook eens samen met spruitjes en stukjes seitan als vulling in een pompoen uit de oven, ook zo lekker!!

Anoniem zei

Petra,
Wat maak je toch mooie schone zaken met je handjes! En met je hoofdje natuurlijk!
Groetnis,
Ruerdtsje

Anoniem zei

Mmmmmm
Lijkt me een heerlijk recept!
Tjitte

Ella zei

Mooi recept. Weer eens iets anders dan kastanjes met spruitjes.

Zem zei

De tamme kastanje hier in de tuin draagt nooit. Hij staat gewoon niet op de perfecte plek.Heerlijk zoveel kastanjes. En die lekkere taart: haast een maaltijd.
Hartelijke groet, Zem.

Anoniem zei

Hoi Petra,



Ik zit te smullen van een lekker plakje kastanjekoek! Een prima recept!



Groetjes,



Marijke