dinsdag 24 juli 2012

Koeienogen

Koeienogen.
Oftewel Telekia specioza.
Ze staan op dit moment overal te bloeien.

Behalve in onze tuin.

Ik vergeet steeds er één op mijn verjaardag te vragen.
Of gewoon te kopen.

Ze zijn zooooooo mooi.
Zonnetjes op stelen.

Zopas las ik het volgende:
Telekia groeit in de Balkanlanden vooral in de buurt van koeienstallen.
In die gebieden is de plant inheems.
Het is een decoratieve plant, die niet in de laatste plaats opvalt door de grote hartvormige, ruw gezaagde bladeren. Bloemen zijn opvallend groot en hebben de lodderige uitstraling van een dromende koe. Hoewel koeien over het algemeen diep blauwzwarte ogen hebben, heeft Telekia stralend gele bloemen. Een aanrader voor wie nog een flinke ruimte in z'n tuin over heeft.
Van Telekia staat maar één soort in de belangstelling; Telekia speciosa. Het geslacht behoort tot de familie van de samengesteldbloemigen (Compositae). Telekia bloeit vanaf eind juni tot ver in augustus. De plant houdt van een licht vochtige grond, die beslist niet kalkrijk mag zijn. Om de grond vochtig te kunnen houden is een bemesting met oude, verteerde stalmest gemengd met een flinke portie humus op zijn plaats.
 
In die omstandigheid kan Telekia in de volle zon groeien, maar beter is een
halfschaduwrijke plaats.

MAAR..................
er staan WEL ANDERE mooie zonnetjes bij ons  in de tuin.
Deze bijvoorbeeld
GELE KAMILLE/Anthemis tinctoria

En deze
MARGRIETEN

En deze
PASTINAAK

Ik lijk vrouwtje Piggelmee wel.
Die wou ook steeds meer en mooier.....







5 opmerkingen:

lammy zei

Pee niet kopen die koeieogen .Bij mij te verkrijgen !! Ze zijn prachtig en vermeerderen zich goed genoeg om er een paar weg te geven .

Zem zei

Interessant verhaal over de koeienogen! Ze zouden het op onze wat zure grond ook wel doen.
Fijne, zonnige foto's.

BLOGbeheerder Petra de Jong zei

Fijn!!!!! Alvast dankjewel, Lammy.

Mieke W zei

En die trouwe koeienogen zaaien zichzelf uit dus bij mij kun je ook terecht. Extra mooi zijn ze ook in herfst en winter; als de bloemblaadjes afvallen blijven op zijn stevige stengels de mooie, bruine ogen staan. Heel mooi met wat sneeuw erop en ook geschikt in droogboeketten!

Anoniem zei

Bessenboerderij schreef: Kom bij ons maar ophalen, ik stik d'r van! Ook in NL staan ze dus veel op plaatsen waar koeien staan, haha!!!